Hem Ledare Reportage Miljö Häftiga fartyg Vattenvägar Utflaggning Utbildning Branchen Gästartiklar Arkiv
 

Sjöingenjören med koll på all teknik

– Det här är ett mångfacetterat yrke. Man får jobba med dieseldrift, el och kylteknik. Ja, alla tekniska områden som berör ett fartyg, säger erfarne sjöingenjören Mikael Sjögren som är teknisk chef för passagerarfartyget Birger Jarl.

Nästan på slaget klockan 15.00 glider passagerarfartyget M/S Birger Jarl in till kajen vid Skeppsbron i Stockholm och förtöjer. Strax läggs landgången ut och passagerarna stiger iland med sina väskor och kassar, till väntande bussar, bilar eller tunnelbanetåg. Ännu en resa Åland tur och retur är avklarad; en rutt som det ärevördiga och K-märkta fartyget trafikerat i årtionden.
Nu vidtar tre intensiva timmar för den 60 personer starka personalen. Fartyget ska städas och förråden fyllas på. I maskinrummet gör motormän och maskinbefäl sina rutinkontroller.

Övergripande ansvar
Sjöingenjören Mikael Sjögren är teknisk chef ombord på Birger Jarl. Han har det övergripande ansvaret för fartygets totala drift och brandskydd. Dessutom ansvarar han för kontakterna med rederiet, underleverantörer, myndigheter och klassningssällskap när det gäller tekniska frågor.
Mikael gillar sitt arbete
– Ja, det här är ett mångfacetterat jobb. Man får syssla med alla tekniska områden som berör ett fartyg, som exempelvis dieseldrift, el och kyltekniska frågor. De långa sammanhängande ledigheterna är också en positiv sak med yrket. Här ombord arbetar jag 14 dagar i sträck och är sedan ledig 14 dagar, berättar han.
Mikael Sjögren gick till sjöss år 1975 och han har arbetat i sammanlagt 21 år som teknisk chef, eller ”chief” som är den klassiska benämningen. Mikael Sjögren har seglat på många svenska fartyg, över hela världen. Störst var bulkfartyget Cassiopeja på 68 000 dödviktston.

Inte så många datorer
Han tycker att Birger Jarl, som byggdes 1953, är en speciell arbetsplats. Med sina måttfulla dimensioner, mahognypaneler och mässingdetaljer och sin genuina fartygsatmosfär skiljer sig fartyget ganska markant från sina betydligt större ”kollegor” som trafikerar Åland och Finland.
- Jag tycker också om maskineriet ombord eftersom automationsgraden inte är speciellt hög. Här är inte så många datorer inblandade, säger Mikael Sjögren och skrattar.
Fram till år 1984 drevs Birger Jarl, eller Baltic Star som fartyget hette då, med ångmaskineri. Idag härskar en 4-takts dieselmotor med 12 cylindrar på 3 800 hästkrafter i det rymliga maskinrummet. Den har gått 100 000 timmar och Mikael spår att den väl underhållna maskinen kommer att fortsätta att tuffa och gå under fartygets hela livslängd.
Mikael rekommenderar gärna ungdomar att läsa till sjöingenjör.
– Det här är ett bra yrke om man är allmäntekniskt intresserad och vill ha ett fritt och rörligt jobb. Men samtidigt bör man inte vara främmande för en framtid i land, kanske inom energisektorn. Den svenska handelsflottan har det ganska problematiskt och idag kan det vara svårt för nyutexaminerade sjöingenjörer att få jobb på sjön, säger Mikael Sjögren.
Klockan 18.00 är det dags igen. Mörkret har fallit över Skeppsbron och Stockholm. De nya passagerarna har stigit ombord och börjat bekanta sig med sina hytter. Landgången dras in och förtöjningarna lossas. Sakta glider Birger Jarl ut på Stockholms vatten för en ny tur genom skärgården mot Åland.


Annonsörer
Click!Click!Click!Click!Click!
I KORTHET
227 000
Är antalet nya bilar som passerade hamnen i Göteborg, Sveriges största hamn, år 2011.
Sveriges rederitätaste ö
11 shippingföretag på 1 400 invånare – Så utbredd är rederiverksamheten på Donsö i Göteborgs skärgård
I KORTHET
887 000
Så många containrar hanterade Göteborgs hamn, Sveriges största hamn, år 2011.
I KORTHET
72%
Så stor andel av utrikesgodset i Sverige sker via sjöfarten.
I KORTHET
5,28
Så många arbetstillfällen i land skapas av en ombordtjänst.