Hem Ledare Reportage Miljö Häftiga fartyg Vattenvägar Utflaggning Utbildning Branchen Gästartiklar Arkiv
 

Stena IceMAX. FOTO: Thomas Aanundsen

Isfartyget som borrar efter olja

Just nu befinner sig borr­fartyget Stena IceMAX i havet utanför Guyanas kust där hon borrar efter olja för ett av världens största oljebolag.

Det 230 meter långa och 42 meter breda fartyget hålls på plats med hjälp av sex kraftfulla ”thrustrar”, en slags utombordsmotorer, som kan svänga 360 grader. Borrningarna kan pågå även i dåligt väder. De avbryts bara om våghöjden överstiger 12 meter eller vindstyrkan tangerar 31 meter per sekund.

Nya borrningar
När hålet är borrat pluggas det igen och fartyget ger sig av till andra positioner för nya borrningar. Att borra ett hål kan ta 80 – 120 dygn beroende på väder och bottnens beskaffenhet.
– Man kan säga att det är vi som gör grovjobbet. Sedan är det andra som hämtar upp oljan, säger Karl Huss som är 2:e fartygsingenjör ombord på det nya fartyget som lämnade varvet i juni.
Fartyget kan borra på ett vattendjup av 3 000 meter. Från detta djup kan man sedan borra upp till 12 kilometer ner i berggrunden.
Namnet IceMAX beror på att fartyget är av isbrytarklass.
– Vi kan ge oss av till arktiska vatten i morgon om vår uppdragsgivare skulle vilja det. Det enda som då skulle behövas är att besättningen utrustas med ändamålsenliga kläder. Sedan kan vi jobba helt inisade på precis samma sätt som vi gör här utanför Guyana, säger Karl Huss.

Flera fördelar
Ett borrfartyg av Stena IceMAX typ har flera fördelar jämfört med en traditionell borr-rigg.
– En borr-rigg kan flyttas i 6 knop och då måste den bogseras. Vi flyttar på oss för egen maskin med en fart av 12 knop, säger Karl Huss som trivs med sitt arbete.
– Jag är ingenjör och här ombord får jag syssla med den allra senaste tekniken. Sedan tycker jag även att själva konceptet är häftigt, säger han.


Bunkerfartyget med minus 160 grader i tankarna

Bunkerfartyget Seagas har en unik specialuppgift. När den naturgasdrivna passagerarfärjan Viking Grace tas i bruk i januari så är det Seagas som svarar för bunkringen.

Viking Grace kommer att lägga till vid kaj varje morgon klockan 7.00. Då är Seagas snabbt på plats och förtöjer vid det stora fartygets babord akter. Bunkringen av 60 ton LNG (Liquified Natural Gas) börjar direkt. Det gäller att hålla tiden eftersom Viking Grace ligger vid kaj i bara en timme.

– Att hantera LNG är en speciell procedur eftersom gasen som förvaras i vätskefas håller en temperatur kring minus 160 grader. Bränslet trycks upp till Viking Grace i en tyst operation genom en intern förångning av LNG. Hela operationen sker utan några utsläpp av metan. Det är en avancerad process som innehåller många komponenter, säger Anders Bejre, tekniskt ansvarig hos Sirius Shipping som utvecklar, bemannar och sköter driften av det AGA-ägda bunkringsfartyget.

Efter bunkringen återvänder Seagas till hemmahamnen Loudden. Under dagen kommer nya leveranser av LNG med lastbil från AGA:s lager i Nynäshamn. Nästa morgon klockan 07.00 är Seagas åter beredd att förtöja vid Viking Graces akter.



Annonsörer
Click!Click!Click!Click!Click!
I KORTHET
35 milj.
Så många människor åker med skärgårdsbåtar och Vägverkets färjor varje år.
I KORTHET
887 000
Så många containrar hanterade Göteborgs hamn, Sveriges största hamn, år 2011.
I KORTHET
227 000
Är antalet nya bilar som passerade hamnen i Göteborg, Sveriges största hamn, år 2011.
I KORTHET
5,28
Så många arbetstillfällen i land skapas av en ombordtjänst.
I KORTHET
72%
Så stor andel av utrikesgodset i Sverige sker via sjöfarten.