Hem Ledare Reportage Miljö Häftiga fartyg Vattenvägar Utflaggning Utbildning Branchen Gästartiklar Arkiv
 

Ted Gustavsson

Ted vill göra affärer

– Efter utbildningen vill jag jobba med befraktning. Alltså, att göra affärer och bygga kontaktnät. Var i världen jag arbetar spelar ingen roll, säger Ted Gustavsson som går tredje året på Sjöfart och Logistik på Chalmers sjösektion.

Ted Gustavsson har sjöfarten i blodet. Gammelfarfar Nils och farfars bror Sture drev mäklarfirman Träfraktskontoret i Göteborg, och morfar Kent gick till sjöss när han var tretton år. Nu läser Ted tredje året på Sjöfart och Logistik på Chalmers, som är en affärsinriktad utbildning.
– Efter utbildningen kan man bli till exempel skeppsmäklare, arbeta på ett rederi eller inom ett logistikföretag som sjöfartsexpert. Själv vill jag jobba med befraktning på rederi eftersom jag gillar att göra affärer och bygga kontaktnät, säger Ted.
Han är mycket nöjd med utbildningen hittills. I somras jobbade Ted på Stena Bulk och där stortrivdes han.
– När jag är klar vill jag nog arbeta inom tankersegmentet. Jag jobbar gärna några år utomlands, kanske i Singapore, Kina, New York eller Houston och sen vore det trevligt att komma hem till Sverige igen, säger han.
På Chalmers delar Sjöfart och Logistikstudenterna utbildningslokaler med de blivande sjökaptenerna och sjöingenjörerna. Man läser också en del gemensamma kurser. Ted märker att många av dem har blickarna riktade mot Norge.
– Ja, ingen är orolig för att inte få jobb. Men på grund av utflaggningen är många inställda på att inte kunna jobba i Sverige, säger Ted som ser fram emot att ta sin examen i vår. Kanske kommer han då att läsa ytterligare ett år i London och ta en masterexamen. Eller också så börjar han arbeta.
– Det ska bli spännande. Det finns sådana utvecklingsmöjligheter inom sjöfarten. Branschen är ju enorm, säger han.


Annonsörer
Click!Click!Click!Click!Click!
I KORTHET
887 000
Så många containrar hanterade Göteborgs hamn, Sveriges största hamn, år 2011.
I KORTHET
72%
Så stor andel av utrikesgodset i Sverige sker via sjöfarten.
Sveriges rederitätaste ö
11 shippingföretag på 1 400 invånare – Så utbredd är rederiverksamheten på Donsö i Göteborgs skärgård
I KORTHET
5,28
Så många arbetstillfällen i land skapas av en ombordtjänst.
I KORTHET
35 milj.
Så många människor åker med skärgårdsbåtar och Vägverkets färjor varje år.